در نماشویی ساختمان با دستگاه سندبلاست از مواد سیلیس و نانو استفاده می شود و هر یک کارکرد و تاثیرات موثری بروی نمای ساختمان دارند ، که در این بخش به طور مختصر نکاتی را در این باب بررسی می کنیم.
سیلیس از ترکیب سنگ های خیلی ریز تشکیل شده است که این سنگ ها متناسب با ساختاری که دارند کارایی منحصر به فردی در شستشوی نما ایجاد می کنند و در هنگام نماشویی با سندبلاست همراه با فشار اب بر روی نما تزریق شده و تمامی کثیفی ها را بر طرف می کنند.
از خاصیت های اصلی سیلیس عملکرد ان در شستشوی نما است به گونه ای که هیچ گونه چرک و کثیفی نمی تواند در مقابل ان مقاومت کند و این سنگ ریزه ها و شن ها باعث می شود تا مصالح یا الاینده ها به خوبی از روی نما پاک شوند.
سوالی که ذهن هر مخاطبی را درگیر می کند این است که ایا ماده سیلیس در تمامی نماها استفاده می شود؟
در جواب این سوال باید عرض کنیم که کاربرد اصلی سیلیس در نماهای شیاردار مانند تراورتن است اما در نماهای اجری و نماهایی که دارای سنگ هایی با درزهای ریز هستند نیز استفاده می شود تا تمیزی سطح نما را به حداکثر برساند.

نماشویی ساختمان در شرق تهران
استفاده از سیلیس هزینه نماشویی ساختمان را بالاتر می برد اما یک شستشوی تضمینی را به همراه دارد.
مواد نانو نیز بحث دیگری است که در نماشویی ساختمان استفاده می شود و پس از پایان کار شستشو ، نماشور با دقت بالا مواد نانو را در سطح نمای ساختمان اعمال می کند و با این کار سطح را در مقابل الاینده ها و گرد و غبار ایمن می سازد.
نانو مانند یک لایه عمل کرده و علاوه بر افزایش درخشش سطح نمای ساختمان تا مدت طولانی مانع نفوذ عوامل خارجی در سطح سنگ شده و تا سالها ساختمان را از عملیات شستشوی نما بی نیاز می کند.