برای اجرای موفق یک پروژه سنگسابی و کفسابی نیاز است تا اصولی را رعایت کنیم که قصد داریم در این بخش به یکی از کاربردی ترین نکته های کفسابی بپردازیم و به صورت خلاصه وار بررسی کنیم.
نحوه تعیین تعداد ساب برای یک پروژه کف سابی همواره مورد ابهام بوده است ، تا جایی که حتی کفساب های مبتدی یا تازه کار نیز درگیر این موضوع هستند و در محاسبات خود نیز دچار مشکل می شوند.
قبل از ان که استارت پروژه کفسابی و سنگسابی بخورد ، لازم است تا کفساب بر اساس میزان پستی و بلندی و کثیفی تعداد و جنس لقمه سنگ ها را تعیین کند به عبارت دیگر یک کفساب ماهر با بررسی اولیه باید تشخیص دهد که سنگ مورد نظر چه میزان کار و ابزار نیاز دارد.

کفسابی و سنگسابی
برای تعیین تعداد ساب اولین نکته ای که باید به ان توجه شود جنس سنگفرش است ، برای مثال برای سنگ گرانیت لزوما باید از ۱۳ ساب به بالا استفاده کرد در غیر این صورت نتیجه ایده ال حاصل نمی شود و یا برای موزاییک ۷ تا ۱۰ ساب نیاز است تا سنگ کاملا یک دست شود و لایه برداری به خوبی اجرایی شده و کیفیت به بالاترین سطح خود برسد.
نکته بعدی میزان پستی و بلندی است، در تشریح این مورد باید عرض کنیم که میزان لایه برداری با توجه به پستی و بلندی معین می شود برای مثال ساب اول و دوم برای همین منظور است و از ساب سوم به بعد کیفیت سنگ و بازگشت به حالت قبل پرداخت اتفاق می افتد و به زبان ساده تر در هر ساب سنگ تا شیشه و یک دست شدن پیش می رود.
در یکی از پروژه های کفسابی و سنگسابی که توسط تیم کاری ما اجرا شد در ابتدا ۸ ساب برای سنگ دهبید در نظر گرفته بودیم اما در ساب امیرخانی متوجه شدیم که برای پرداخت و لایه برداری بهتر ، نیاز است تا بعد از ساب امیرخانی از لقمه سنگ های ۴۰۰ پفکی ، ۶۰۰ لاکی و ۸۰۰ و ۱۰۰۰ اسیدی استفاده کنیم و به این ترتیب تعداد ساب به ۱۳ ساب افزایش پیدا کرد ، پس ممکن است که در روند کار ساب زنی تعداد لقمه سنگ متناسب با شرایط کار تغییر کند.