در کفسابی یا سنگسابی، عملیات ساب زنی سنگ ، با لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ اغاز می شود، که نقش بسیار اساسی در ادامه کار دارد و دلیل این اهمیت این است که برای یک دست شدن و بعد پرداخت عالی سنگ در ادامه کار تاثیر به سزایی دارد،این لقمه سنگ که با نام زبرساب نیز شناخته میشود برای از بین بردن ناخنک یا پستی و بلندی مورد استفاده قرار میگیرد.

همان طور که در بخش کفسابی و سنگسابی ذکر کردیم، ممکن است بر روی سنگ فرش سیمان یا ماسه باقی بماند و یا با شست شوی سنگ به وسیله مواد شوینده شیمیایی ظاهر زشت و ناپسندی به سنگ داده شود، در این مورد با کفسابی به وسیله لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ از این حالت خارج میشود.

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، نقش این لقمه سنگ در عمیات کفسابی از بین بردن پستی و بلندی است که باعث بازگشت رنگ سنگ میشود.

کفساب باید ساب اول را با دقت بالایی انجام دهد تا در ساب های بعدی به مشکل نخورد و در پایان کار، کیفیت و زیبایی سنگ به بهترین شکل بازگردد.

عملکرد ساب اول در کفسابی:

ساب زنی با لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ با برداشتن یک لایه ۱ تا ۵ میلی متری از سنگ انجام می پذیرد، البته لازم به ذکر است که این لایه برداری بستگی به نوع سنگ دارد برای مثال: در سنگ تراورتن برداشتن لایه به اندازه ۴ تا ۵ میلی متر صورت میگرد، ولی در سنگ گرانیتی این لایه برداری بسیار کمتر است و حدود ۱ تا ۲ میلی متر می باشد.

صیقل دادن سنگ رسالت اصلی کف سابی است و ساب اول کیفیت این کار را تضمین می کند.

کفسابی با لقمه سنگ 36 یا 46

تفاوت لقمه سنگ ۳۶ و ۴۶ در کفسابی:

لقمه سنگ های ۳۶ و ۴۶ هر دو زبر ساب هستند و در عملیات کف سابی یا سنگ سابی به عنوان ساب اول به کار می روند و تفاوت ان ها در مواردی است که ذکر می کنیم:

در لقمه سنگ ۳۶ خاصیت زبر بودن کمی بیشتر از لقمه سنگ ۴۶ است و اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم،عملیات ساب زنی با لقمه سنگ ۳۶  نسبت به ۴۶ سریع تر انجام میشود و به عبارت دیگر برش سنگ با لقمه سنگ ۳۶ در کفسابی کمی بهتر از سنگ ۴۶ است.

نکته ای که وجود دارد این است که برای کفسابی همه سنگ های فرش شده در کف ساختمان ها یا پارکینگ و سوله،هتل، رستوان و تالارها و… در مرحله اول از ساب ۳۶ یا ۴۶ استفاده می شود به غیر از سنگ گرانیت و سنگ های امثال ان.

حالا ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که برای سنگسابی گرانیت از چه نوع لقمه سنگی استفاده می شود:

گرانیت از جمله سنگ هایی است که بسیار سخت و محکم بوده و معمولا در مکان های پرتردد و شلوغ استفاده میشود و به علت مقاوت بالا و زیبایی منحصر به فرد در ادارات و سازمان ها در بخش پله و پاگرد استفاده می شود.

برای ساب زنی گرانیت در مرحله اول به ندرت از لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ استفاده می شود، زیرا زمانی زیادی را طلب می کند تا لایه بردای سنگ انجام شود، به همین دلیل از الماس زبر برای لایه برداری استفاده میشود که در بخش کفسابی سنگ گرانیت به طور مفصل توضیح خواهیم داد.