در این بخش به معرفی ساب دوم با لقمه سنگ ۶۰ در عملیات کفسابی می پردازیم و نکاتی را ذکر  میکنیم:

در کفسابی یا سنگ سابی دومین لقمه سنگی که مورد استفاده قرار می گیرد، لقمه سنگ ۶۰ می باشد که دارای کارایی مهمی در امر کفسابی می باشد

این سنگ برای تخت کردن کلی سنگ استفاده میشود و بعداز انجام زبر سابی با لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ نوبت به کارگیری این سنگ است که زبری را که که در سنگ قبلی به جا گذاشته است را برطرف کرده و سنگ تخت و هموار میگردد.

نحوه عملکرد ساب زنی با لقمه سنگ ۶۰ در کفسابی:

بعد از انجام ساب زنی با لقمه سنگ ۳۶ یا ۴۶ استفاده از لقمه سنگ ۶۰ در کفسابی یا سنگسابی  امری ضروری است زیرا با برداشتن یک لایه ناچیز ازسنگ فرش عمل تخت و هموار کردن را انجام می دهد و سطوح مختلف را از حالت زبری و خشن بودن خارج می کند.

کفسابی با لقمه سنگ 60

بتونه کاری بعد از ساب دوم در کفسابی:

بتونه کاری یا درزگیری بعد از ساب دوم انجام می پذیرد و در این عملیات کفساب، شیار ها و درزهای بین دوسنگ را پر می کند.

به وسیله بتونه کاری همسان سازی سنگ انجام میشود و زیبایی سنگ فرش را دوچندان می کند، به طورکلی بتونه کاری از چند نظر دارای اهمیت است:

یک دست شدن سنگها:

یکی از عمده مواردی که باعث میشود تا به کفسابی یا سنگسابی روی بیاوریم بحث همسان سازی سنگ ها و از بین بردن درزهایی است که در مرور زمان ایجاد شده است.

نکته قابل توجه این است که اگر بند ها ودرزهای بین سنگ ها پوشیده نشود علاوه بر زشتی که به کف زمین می دهد باعث میشود تا در هنگام شست شوی سنگ بع علت خالی بودن بین سنگها اب به زیر سنگ نفوذ کرده و باعث سست شدن و لق زدن شود و یا اینکه اب بین سنگها ساکن شده و کثیفی را به وجود اورد.

بندکشی به وسیله بتونی کاری باعث جلوگیری از ورود و خروج حشرات موزی نیز میشود که خود حائز اهمیت است.

مواد تشکیل دهنده بتونه:

سیمان سیاه، چسب بتن برای سنگ سیاه و سیمان سفید،چسب بتن و اب برای سنگ های سفید و در برخی مکان ها با سنگ های لوکس و به سفارش کارفرما از رزین استفاده میشود.

بین سیمان و چسب بتن و رزین تفاوت وجود دارد زیرا رزین بهتر و با دوام تر و مقاوم تر می باشد و عملیات بتونه کاری با رزین زمان بیشتری را طلب می کند اما از نظر کارایی تقریبا یکسان می باشند چون هر دو به یه میزان درزگیری می کنند.