تاریخچه ساب زنی سنگ به سالهای دور باز می گردد و به جرات می توان گفت از زمان استفاده بشر از سنگ در کف ساختمان ها از کفسابی استفاده می شد.
ساب زنی اصطلاحی است که برای لایه برداری و جلای سنگ استفاده می شود و امروز این عمل با دستگاه های ساب زنی انجام می شود و کاربرد و بازار کار عظیمی در کشور ایجاد کرده است.
باگرایش انسان ها به زندگی راحت و شهری توجه افراد به طراحی داخلی بسیار بیشتر از گذشته شده است و بدون شک سنگ فرش یکی از مهمترین قسمت های محیط داخلی است.
در این بخش توضیحاتی را در مورد نحوه یک دست شدن و صاف شدن سنگ به وسیله کفسابی یا ساب زنی بیان می کنیم و در ادامه روش صحیح به کارگیری دستگاه کفسابی را بررسی می کنیم.

کفسابی سنگ
در مقالات مختلف به طور مفصل در مورد لقمه سنگ ها صحبت کردیم اما نحوه به کارگیری این لقمه سنگ ها به شکلی است که در زیر دستگاه قرار داده می شوند و به طور متوسط در هر ساب سه لقمه سنگ از یک جنس به دستگاه کفسابی وصل می شود.
با چرخش موتور دستگاه کفسابی، لقمه سنگ ها با سرعت زیادی شروع به چرخش و ساب خوردن بر روی سنگ فرش می کنند و با تزریق اب به زیر دستگاه لقمه سنگ شروع به تزریق در سنگ شده و لایه برداری در هر ساب با لقمه سنگ مخصوص هر مرحله انجام می شود.
لایه برداری سنگ سبب می شود تا پستی و بلندی کامل بر طرف شده و صیقل داده شود ، البته لازم به ذکر است که جنس لقمه سنگ و تعداد و ترتیب ساب در نتیجه کار نقش کلیدی دارد.
جالب است بدانید که در صورت استفاده از رزین برای پر کردن درزها سبب می شود تا سنگ تا مدت طولانی حالت یک دستی خود ر حفظ کند.