سفیدک یا  شوره از عمده مشکلات گریبان گیر  نمای ساختمان ها می باشد و رفع شوره نما با عملیات نماشویی و استفاده از نانو  بهترین و موثرترین روش پیشنهادی توسط متخصصان برای خاتمه بخشیدن دائمی به این معظل است.

علت ایجاد شوره در نمای اجری و سیمانی چیست؟راه حل رفع شوره نما چیست؟

اهک و سولفات عامل اصلی ایجاد شوره یا سفیدک در نما هستند در تمامی نماهای سنگی،اجری و سیمانی ممکن است شوره رخ دهد چرا که اهک و سولفات از عناصر تشکیل دهنده ی سنگ،اجر و سیمان نمای ساختمان می باشند.

همانطور که می دانید اجر قدرت بالایی در جذب اب به خود دارد و پس از مدت کوتاهی به اشباع کامل رسیده و یک اجر می تواند فقط مقدار معینی از اب را به خودش جذب کند.

نفوذ اب به درون اجر و مجاورت طولانی مدت رطوبت با نما های سیمانی و سنگی سبب می شود تا سولفات و اهک  به کار رفته در حین ساخت انها به صورت جلوه ای از شوره روی سطح نما دیده شوند.

قبل از اقدم به هر گونه عملیاتی برای رفع شوره ی نما باید اطلاعات کامل و جامعی از سطح نما و علت ایجاد شوره توسط افراد محرب جمع اوری شود و مناسب ترین روش برای رفع ان انتخاب شود.

در برخی موارد عدم توجه به سیستم دفع اب باران پشت بام ها و سریز شدن اب باران به سطح نما علت اصلی شوره می باشد.

طراحی نمای ساختمان به زیباترین شکل ممکن همواره مورد توجه معماران ساختمان سازی بوده است و ایجاد شوره در نما سبب سلب زیبایی نمای ساختمان خواهد شد.

نماشویی و شستشوی نما

نحوه ی رفع شوره نما با عملیات نماشویی:

رفع شوره نما با عملیات نماشویی روش رایجی است که توسط شرکت های نماشویی به کار گرفته می شود و  این روش سبب حذف هزینه هایی تخریب و ترمیم نما شده است.

درگذشته پس از ایجاد شوره و کثیفی در نما به علت نبود متخصصان نماشویی از روش ترمیم نما برای حل مشکلات شوره استفاده می شده است.

شستشوی نما اولین مرحله در رفع شوره نما با عملیات نماشویی است.استفاده از داربست و طناب راپل دو روش برای شستن نما می باشد.

عملیات نماشویی توسط دستگاه واتر سند بلاست و سیلیس انجام می شود و پمپاژ سیلیس توسط دستگاه واتر سند بلاست با فشار بالا به سطح نما می تواند نما را از هر گونه کثیفی و شوره پاک نمایید.

میزان سیلیس به کار رفته در حین نماشویی بر اساس حجم شوره و جنس نما می باشد و در مواقع ضروری از دیسکلر نیز استفاده می کنند.

سوالی که در ذهن همه ی مشتریان ایجاد می شود این است که رفع شوره نما با عملیات نماشویی تا چه مدت ماندگاری دارد؟

در جواب این سوال باید عرض کنیم عملیات نماشویی به لحاظ استفاده از مواد مختص نماشویی و  پمپاژ انها با فشار بالا به سطح نما شوره را به طور کامل حذف می نماید.

برای خلاصی به صورت دائمی از شوره عملیات نانو توسط متخصصان به مشتریان پیشنهاد می شود.در روش رفع شوره نما با عملیات نماشویی پس از شستشوی کامل نما،نانو  به صورت یک لایه با دقت بالا روی نما اعمال می کنند.

نانو به صورت یک لایه ی محافظ عمل کرده و علاوه بر درخشندگی خاصی که به نما می دهد موجب می شود نما تا چندین سال به نماشویی نیاز نداشته باشید.

نماشویی با داربست

لایه ی ایجاد شده توسط نانو می تواند در برابر نفوذ اب مقاومت کند و مانع از نفوذ اب به سطح نما و ایجاد شوره شود.

بیشترین احتمال ایجاد شوره مربوط به نما های اجری و سیمانی می باشد و سیمان شسته که به تازگی رایج شده است نیز از این قاعده مستثناء نخواهد بود.

با توجه به سختی شستشوی نما های سیمان شسته مطلوب است پس از انجام عملیات نماکاری از نانو برای جلو گیری از کثیفی و شوره زدن نما به مرور زمان نمای سیمان شسته استفاده نمایید.

سرکه ماده ای است که برخی بنا به باور غلط و نتایج کوتاه مدت ان برای رفع شوره استفاده می کنند روش استفاده از سرکه به جای رفع شوره نما با عملیات نماشویی به علت تشکیل ۵ درصد از سرکه با اسید استیک می تواند به اجر و یا سنگ نمای اسیب برساند.

ایا هزینه استفاده از روش رفع شوره نما با عملیات نماشویی و نانو کاری پس از ان مقرون به صرفه می باشد؟

همانطور که اشاره کردیم اهک و سولفات از عناصر تشکیل دهنده ی اصلی نماهای اجری،سنگی و سیمانی هستند و این عامل سبب می شود تا پس از مجاورت با رطوبت و باراش مستقیم باران به نما دوباره شاهد شوره زدن دوباره نما باشید.در این حالت نیاز به نماشویی در دوره های کوتاه مدت خواهید داشت.

اما استفاده از روش رفع شوره نما با عملیات نماشویی و انجام نانو کاری موجب می شود تا سال ها نیاز به رفع شوره و شستشو نداشته باشید.