در جامعه امروز که برای هر مشکلی یک راه حل مناسب ارائه شده است، دیگر جای هیچ اشتباهی نمانده و هم مجری و کارفرما باید برای تحقق اهداف یک پروژه خدماتی تمامی جوانب پیش رو را بررسی کرده، و بهترین و ایده ال ترین روش را انتخاب کنند.

در شستشوی نما نیز استراتژی های مختلفی در نظر گرفته شده است، تا جایی که همه صاحب نظران حوزه ساختمان بر این باورند که یکی از حوزه های کم خطا بدون شک نماشویی نما می باشد.

کمبود امکانات همواره زمینه ساز بروز مشکل بوده و خواهد بود. دانش و اگاهی پایین در حوزه تخصصی همه چیز را برای فاجعه محیا می کند، برای بحث شستشوی نمای شیشه ای نیز این موضوع کاملا صدق می کند. اولین اشتباه می تواند یک هزینه گزاف را بر دوش مشتری و مجری بگذارد.

یکی از بزرگترین چالش های پیش روی صنعت نماشویی همین بحث استفاده از دستگاه سندبلاست است. تا حدودی می تواند همان اتفاق پیش بینی شده را رقم بزند، برای مثال اسیب جدی به نمای ساختمان است که در ادامه به تمامی موارد این مسئله حیاتی خواهیم پرداخت.

ورود سندبلاست به صنعت نماشویی

خوب اول باید ببینیم که چه شد که سندبلاست از صنایع دیگر راه به این صنعت یافت، و چه پروتکل های برای منع استفاده از ان تهیه و ارائه شده است. در ابتدای بحث باید این را بدانید که واترجت همه نیازهای مورد توجه این زمینه را برطرف نمی کرد، حتی با ورود واترجت صنعتی نیز این حقیقت غیر قابل انکار که نیاز به فشار اب بیشتری برای تمیزی هر نوع کدری وجود دارد، برطرف نشد.

اما مدت زیادی نیاز نداشت تا با ازمون خطاهای اجرایی به کارایی و نسبت اثر گذاری بر روی هر نمایی را با بازخوردهای کارشناسی سنجید. با تهیه یک لیست قطعی به یک سطح تصمیم گیری مناسب رسید.

در اصل سندبلاست برای برخی نماها ساخته نشده بود، نه اینکه نشود از ان استفاده کرد، بلکه خطراتی را متوجه کارگاه می کرد که ممکن بود برای حل ان هزینه های زیادی صرف شود، با این تفاسیر وارد فاز اصلی این مقاله می شویم تا به این سوالات و ابهامات پاسخ مناسبی ارائه دهیم.

نماشویی نمای شیشه ای

شستشوی شیشه ساختمان یکی از مهمترین خدمات قابل ارائه در بحث کار در ارتفاع می باشد. که در ذهن عموم جایگاه مناسب تری از نماشویی ساختمان با طناب یا داربست دارد، که با دستگاه های پر قدرت عملیاتی می شود.

در واقع مردم عزیز ما با عبور از محله های مختلف تهران مشاهده کرده اند؛ که یک تعداد راپل کار در حال شستشوی نمای شیشه ای هستند. که همراه با یک سطح و تی و ابر از ساختمان آویزان شده و کار خود را پیش می برند، در ذهن اکثر افراد این کار تنها خدمات کار در ارتفاع می باشد، که در مناطق بالاشهر اجرا می شود.

اما در دهه گذشته و با ورود دستگاه سندبلاست و معرفی سیستم راپل یک تحول عظیم در صنعت نماشویی ایجاد شد. تمامی فاکتورها را دگرگون کرد و با ایجاد ساز و کار مشخصی ابعاد ریز و درشت این خدمات را دچار تحولات بنیادی کرد.

اما مانند هر تحولی در هر حوزه ای یک سری مسائل به وجود می اید که لازم است تا راه کارهای موثری برای کاهش خطرات و اسیب های جانی و مالی احتمالی در نظر گرفته شود.

ابهامات موجود در شستشوی نمای شیشه

سندبلاست برای شستشوی شیشه ساختمان کاملا منع استفاده شده است. دلیل این موضوع فشار زیاد ابی می باشد، که از نازل خارج می شود. می تواند باعث ایجاد ترک یا شکستگی شود، از طرف دیگر برای استفاده از این دستگاه از مواد مختلفی باید وارد مخزن شده و همراه اب تزریق شود. برای نمای شیشه ای این امکان مقدور نمی باشد.

اگر بخواهیم تخصصی تر صحبت کنیم، میزان انرژی ورودی به داخل این وسیله به قدری بالاست که ارتفاع اب خروجی تا چهار متر می رسد. بر اساس قوانین فیزیک یک انرژی جنبشی غیر قابل کنترل را به سطح شیشه وارد می کند. بدون اغراق می تواند باعث شکستگی سراسری در ابعاد بالا شود.

البته این را نیز دقت کنید که برای شیشه ها از واترجت در موارد متعددی استفاده می شود. در ادامه به روش ها و کارایی و نحوه کاربرد اشاره خواهیم کرد؛ البته در یک مورد نیز از سندبلاست برای نماشویی ساختمان بهره می برند، که در پایان به ان خواهیم پرداخت.

امادگی هر گروهی بر اساس تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در کنار دانش اجرایی سنجیده می شود، برای افزایش مدیریت ریسک و کاهش صدمات احتمالی حتما باید یک برنامه ریزی مشخص از بازدید تا تحویل در نظر گرفت که تمامی ابعاد را پوشش دهد.

از دستگاه واترجت در بحث شستشوی نما به مراتب استفاده می شود. اما در بحث نمای شیشه ای تنها برای پنجره های دوجداره و شیشه هایی با مقاومت بالا استفاده می شود.

سندبلاست نیز برای نماشویی نماهای ترکیبی به شدت کارایی داشته و در صورت صلاحدید مجری قابل اجراست، البته تمامی موارد ذکر شده بر اساس تجربیات می باشد. ممکن است بر اساس موقعیت ساختمان و عوامل انسانی و محیطی تغییر ماهیت دهد.